måndag 14 februari 2011

Spartips 6 - knappform



Spartips nr 6 behöver inte bara vara ekonomiskt utan kanske mer sentimentalt. Jag har haft turen att få en massa gamla knappar. De är så vackra och jag älskar dem för mycket för att vilja använda dem. Så nu kommer det smarta billigare sättet att bevara dem. Dessa är skapta sent igårkväll så det går att lägga ner mycket mer kärlek på dem för att de ska se vackrare ut. Men o andra sidan gillar jag det lite knöggliga och individuella utseendet alla knappar får.

Jag började med att kavla ut en lagom tjock bit av fimolera och tryck dit de knappar du önskar.

Knapparna tas sedan bort. Jag har även valt att trimma kanterna i efterhand för att spara på lera. Grädda sena i ugnen på 100 grader ca 20-30 minuter, beroende på tjocklek. Jag brukar prova att stoppa en nagel i och blir det inget märke är den klar. :)

När den är gräddad tar jag ny lera och trycker ner den i en av knappformarna. det är lättar att få upp den då formen är stum om man tar för mycket lera och skär bort i efterhand.


Här är knappar färgade med perfekt pearls. Vill man att det svarta ska synas är det bra att använda finger. Vill man täcka hela använder man en pensel. Detta görs innan gräddning.

Dessa är målade med alkoink efter gräddning.

Och dessa är målade med akrylfärg. dock inte helt torkade innan fotning så det ser bättre ut efter de torkat.


Ett tips är att det är lättare med knappar med icke ihåliga mönster då leran annars tränger in. Det jag gjorde med de mer finmönstrade var att smörja in degen med lite matolja så släppte den snabbt ifrån formen.

1 kommentar:

Annelie sa...

Smart och framförallt snyggt!!!
Du e duktig du!